Don’t worry. Work happy.
25 januari 2023 
3 min. leestijd

Don’t worry. Work happy.

Onlangs hoorde ik een managementassistente, laat ik haar Anja noemen, zeggen dat het werken voor haar niet voelt als werken. Ik zag de twinkeling in haar ogen terwijl ze vol enthousiasme vertelde over haar toffe baan en het werken voor twee zeer verschillende managers. Daarnaast mocht ze ook nog als projectassistente een super interessant project ondersteunen, vertelde ze.

 Toen ze over de mensen waar ze mee werkt sprak verscheen er een glimlach van oor tot oor. "De mensen hier zijn zo fijn in omgang en er heerst een uitermate prettige cultuur. Je voelt je veilig en je krijgt ook veel vrijheid om je werk te doen naar eigen inzicht. Je wordt hier echt gezien en gehoord en ook voel ik me gewaardeerd", zei ze glunderend. 

"Weet je Colinda wat ik zo ontzettend fijn vindt aan deze organisatie?", vervolgde ze. "Dat iedereen gezien wordt als even belangrijk. Elk poppetje is een belangrijke schakel, zo wordt hier naar de mensen gekeken en we doen het samen. Ik zit hier dan ook helemaal op mijn plek en ben helemaal happy", was haar conclusie. 

Misschien denk je nu daar zou ik ook wel willen werken. Want hoe fijn is het om je happy te voelen op je werk. Maar het verloop bij deze organisatie blijkt bijzonder groot te zijn... Het zou dus zomaar kunnen dat als je een collega van Anja zou spreken, deze persoon een totaal ander beeld heeft van haar/zijn werk en deze organisatie. 

Wat ik vaak zie is dat er wordt ‘gevlucht’ naar een andere baan. Alleen als je het ergens niet naar je zin hebt kan het natuurlijk zijn dat je binnen die organisatie niet past. Of dat je

een takenpakket hebt die niet uitdagend genoeg is of juist teveel werk hebt en te maken hebt met een hoge werkdruk. Of misschien heb je een collega of leidinggevende waar je moeite mee hebt of krijg je niet de waardering die je zo graag wilt.

 Er wordt echter vaak vergeten dat je jezelf meeneemt naar een nieuwe baan. In het voorbeeld van Anja is zij zich continue blijven ontwikkelen. Niet alleen op haar vakgebied als het gaat om de ‘hard skills’ zoals Office 365 en andere online tools, maar ook de ‘soft skills’. Regelmatig volgt ze verschillende cursussen en workshops op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en daarnaast heeft ze al een lange tijd een coach. Ook heeft ze regelmatig contact met vakgenoten onder andere via het platform Clubp waar ze al vanaf dag één lid van is.

De Anja die haar baan nu beschrijft als dé ideale baan, is een hele andere versie dan de Anja van een aantal jaren geleden. In die tijd vond ze het nog moeilijk om voor zichzelf en haar belangen op te komen. Ze stond altijd voor iedereen klaar en het aangeven van haar grenzen was iets waar ze destijds nog veel moeite mee had. 

In mijn praktijk zie ik veel secretaresses en managementassistentes met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die ver gaan in het dienstverlenend zijn en de lat voor zichzelf erg hoog leggen. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om te (blijven) investeren in per-soonlijke ontwikkeling en regelmatig te sparren met collega’s en vakgenoten.

 In de 25 jaar dat ik zelf in dit vak heb gezeten in functies zoals bestuurssecretaresse en office manager en het nu al vele jaren mogen coachen en trainen van support professionals, ben ik tot de volgende conclusie gekomen. 

Om happy te kunnen werken is het dus nodig om continue te blijven investeren in jezelf en je skills. Het sparren met collega’s en vakgenoten wordt vaak vergeten, maar kan zo waardevol zijn. Het platform Clubp is hét platform waar kennis wordt gedeeld en waar je met elkaar in gesprek kunt.

 En loop je vast in je werk en wil je eens vrijblijvend met een coach hierover sparren? Dan kun je je aanmelden voor een gratis telefonisch coach-gesprek van 30 minuten via de website van Happy Assistant.

Don’t worry. Work happy!

In een dienstverlenende functie is het van belang ervoor te zorgen dat:

  • Je grenzen kunt stellen en je grenzen weet te bewaken. Door gelijk duidelijk te zijn en af en toe ook eens nee te zeggen (zonder je schuldig te voelen).
  • Je weet hoe je je werkdruk kunt verminderen zoals inzicht hebben in je energiegevers en energievreters.
  • Je grip hebt op je werk(dag). Door de regie te nemen en deze ook weten te behouden.
  • Je leiding kunt geven aan jezelf (Persoonlijk Leiderschap). Dit begint met goede zelfkennis en dus te weten wat je sterktes/zwaktes (imperfecties) en kwaliteiten zijn maar daarnaast ook wat je ontwikkelpunten zijn.
  • Je assertief bent. Dat wil zeggen het goed voor jezelf kunnen opkomen en op basis van gelijkwaardigheid kunnen samenwerken met je manager(s) en collega’s.
  • Je slim kunt werken en dus ook slim kunt omgaan met tijd en weet hoe je ongestoord en gefocust kunt werken.
  • Je goed kunt communiceren en dus een goede interactie met de personen op je werk. Hieronder valt ook het op een respectvolle wijze kunnen geven van feedback.

Hoeveel vinkjes kun jij zetten bij het bovengenoemde rijtje? En welke ‘vaardigheden’ kun je nog aanvullen aan het rijtje?


Liefs, Colinda Martens