Marlinda Kramer en Diana van Mulier zijn allebei assistant bij ABN AMRO. Binnen hun drukke baan zijn ze enorm actief om de kennis van vakgenoten in hun organisatie aan te elkaar te koppelen. En daar hebben zo hun eigen slimme manieren voor.
Bij ABN AMRO zijn maar liefst 220 secretaresses actief. Iedereen heeft zijn eigen taken en niet iedereen kent elkaar. Maar toch is het belangrijk om van elkaar te leren. Elkaar voort te helpen. Elkaar te inspireren. En alsof dat al niet moeilijk genoeg is in zo’n grote organisatie, heeft de coronacrisis dat zeker niet gemakkelijk gemaakt. Gelukkig ‘streden’ Marlinda en Diana dapper door. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun collega’s.
Diana van Mulier (53) werkt al sinds 1987 bij ABN AMRO en heeft al veel verschillende functies bij de bank bekleed. Toen ze uiteindelijk in de secretaresserol terechtkwam beviel haar dat zo goed dat ze nu niet meer anders wil. Diana: “Ik ben dol op dingen regelen. Zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. En het is misschien een cliché, maar ik vind het heerlijk dat elke dag anders is. Je krijgt steeds andere taken, gaat met veel verschillende mensen om. En ik merk aan mezelf: als je je werk goed doet en je collega’s zijn blij, dan eindig je de dag met een zonnetje.”
Haar collega-zonnetje Marlinda Kramer (30) werkt pas sinds twee jaar bij ABN AMRO, maar deelt het enthousiasme over haar functie. “Ik was niet echt een schoolganger, dus wilde al snel lekker werken. Vanaf mijn negentiende werk ik al in de bankensector in verschillende functies. Pas later merkte ik dat één op één werken, voor een manager of directeur, echt mijn ding is. Ik vind het heel belangrijk om met mijn manager een klik te hebben. Een vertrouwensband. Dat je eerlijk en oprecht bent naar elkaar. Wat dat betreft zit ik hier helemaal op mijn plek.”
"Verbinding is nodig, maar niet altijd even vanzelf-sprekend"
Jullie zoeken graag de verbinding met vakgenoten binnen de bank. Waarom?
Diana: “Omdat je zó veel van elkaar kunt leren. Die verbinding heb ik trouwens altijd al gezocht. Als ik een cursus had gedaan, dacht ik daarna vaak: dit is ook goed voor andere collega’s. En dan ging ik in de organisatie de belangstelling ophalen. Ik zei al: ‘ik ben dol op dingen regelen’.”
Marlinda: “Verbinding is nodig, maar niet altijd even vanzelfsprekend. ABN AMRO is een groot bedrijf. En er is weliswaar ontzettend veel aanbod op het gebied van scholing, maar dat is meestal organisatiebreed. Wij willen er graag zijn voor onze vakgenoten en daar structuur in aanbrengen. Deze mening werd door meerdere secretaresses gedeeld en hieruit is een initiatief ontstaan: futureproof secretarial support.”
De coronacrisis heeft die verbinding niet eenvoudig gemaakt
Marlinda: “Zeker niet. Van de ene op de andere dag moesten we allemaal thuiswerken. En mensen vergeten wel eens dat er juist in ons vak ontzettend veel veranderde. We hoefden geen bezoek meer op te halen, geen reizen meer te boeken en alles ging ineens via Teams. Niet iedereen kan daar direct mee omgaan.”
Diana: “Vroeger hoorde je bij het koffiezetapparaat wat er speelde. Dat viel ineens weg, maar de behoefte aan contact bleef. Om elkaar te kunnen blijven ondersteunen hebben we een pagina op Teams ingericht. Heb je een vraag, dan kun je dat daar plaatsen en er is altijd wel iemand die binnen een paar minuten antwoordt. Maar ook leuke dingen worden gepost, bijvoorbeeld als iemand 40 jaar in dienst is.”
"Vroeger hoorde je bij het koffiezet-apparaat wat er speelde"
Over verbinding gesproken, jullie hebben mooie plannen voor Secretaressedag 2022
Diana: “Vaak zie je aan het einde van Secretaressedag veel mensen met een bloemetje in de trein zitten. En die waardering is leuk, maar wij willen Secretaressedag graag gebruiken om ons vak naar een hoger niveau te tillen. Daarvoor hebben we met Clubp geschakeld en samen met hen een fantastische, inspirerende middag georganiseerd voor alle secretaresses van ABN AMRO.”
Marlinda: “Het contact met Clubp begon toen ik ooit op Instagram een post voor een SmallTalks voorbij zag komen. Hierin kon je met verschillende secretaresses via Teams sparren over het vak. Een supernuttig uurtje en ik raakte daarna aan de praat met Elonique Dalhuisen, oprichter van ABCS. Ze begon een nieuw platform genaamd Clubp en vroeg of ik mee wilde denken. Inmiddels ben ik groot fan en ambassadeur van dit prachtige en vooral laagdrempelige platform.”
Hebben jullie nog tips voor je vakgenoten?
Marlinda: “Jazeker. Zorg dat je jezelf goed kent. Weet waar je voor staat, waar je blij van wordt en wat je kracht is. Als je dat namelijk weet, kun je zelf je functie leuk en uitdagend maken. Wees daarin vooral enthousiast en denk in oplossingen.”
Diana: “Ik had het niet mooier kunnen zeggen. En ter aanvulling: je moet het zelf doen. Zelf initiatieven nemen, want niets komt vanzelf naar je toe. Als je niets onderneemt, dan kun je het nooit leuk maken.”