Jeanelle de Ruiter werkt als account- en eventmanager bij Reismedia. Een toonaangevende reisuitgever in Nederland, dat is Reismedia. Inmiddels bestaan ze al zo’n 22 jaar en zijn ze actief binnen de luchtvaart- en (zaken)reisindustrie waarbij ze dagelijks zowel online als offline nieuws brengen en evenementen organiseren. “We zijn een organisatie waar kwaliteit voorop staat. Met ons merk Zakenreis Society willen we mensen aan elkaar verbinden en handige tips en tricks meegeven over onder andere het boeken van zakenreizen.”
Binnen Reismedia hebben jullie het merk Zakenreis Society. Wat is het en waarom is het interessant voor assistants?
Jeanelle: “De Zakenreis Society is een community voor mensen die in de zakenreis business actief zijn. Dit zijn bijvoorbeeld travelmanagers en assistants die zakenreizen boeken voor degenen die ze ondersteunen. Maar in onze community zijn ook leveranciers aangesloten. Airlines, hotels en aanbieders van autoverhuurders. Het doel is om deze mensen met elkaar in contact te brengen en te verbinden, waarbij aandacht, kennisoverdracht en energie centraal staan. En dit is dus zeker interessant voor assistants. Want als je je aansluit bij de Zakenreis Society weet jij wat er speelt in deze markt.”
Jullie organiseren drie keer per jaar een Zakenreis Society event. Wat houdt het event in en hoe ziet het eruit?
“Met de Zakenreis Society events vertellen we alle ins & outs over deze business. Wat speelt er allemaal in de zakenreiswereld? Maar ook staan onze events in het teken van het geven van praktische tips en tricks. Denk aan welke voordelen je kunt krijgen wanneer je bij een bepaalde leverancier een vlucht of hotel boekt. Laatst was er een event bij Schiphol Van der Valk en vertelden we dat je daar goedkoop kunt overnachten én je daar nog goedkoper je auto voor een week kunt parkeren. Veel voordeliger dan in de reguliere parkeergarage. Maar ook vertellen we bijvoorbeeld hoe businessclass vliegen eruitziet. Assistants boeken het misschien vaak voor hun klant of CEO, maar er is een kans dat ze geen idee hebben wat ze eigenlijk boeken. Tijdens de events besteden we daar dus veel aandacht aan. De events vinden altijd plaats op een mooie en inspirerende locatie. Een tijd geleden organiseerden we ons event bij het Hilton in Amsterdam. We nodigen tijdens elk event ook een interessante spreker uit, die komt vertellen over een actueel onderwerp. Natuurlijk sluiten we de dag gezellig af met z’n allen met lekkere hapjes en drankjes. Wij zouden het superleuk vinden als Clubp’ers zich ook bij onze society aansluiten. En het is helemaal gratis ook nog! Win-win.”
Hoe maakt Reismedia een positieve impact op de luchtvaart- of (zaken)industrie?
“Wij proberen dat te doen door iedereen een podium te geven. Zo wordt de luchtvaart nog vaak negatief neergezet. Wij willen graag voor- en tegenstanders het woord geven. Op deze manier krijgt iedereen een kans om zijn of haar stem te laten horen en ontstaan er mooie discussies. Tijdens een van onze zakenreis conferences gaf een bekende professor en hoogleraar aan de TU in Eindhoven een lezing over waarom treinen niet duurzamer zijn dan het vliegtuig. Dit soort onderwerpen willen we graag belichten, want er wordt alleen maar gepromoot om zoveel mogelijk met de trein te reizen. Op deze manier probeert Reismedia verschillende mensen met verschillende meningen - die wel gegrond zijn natuurlijk - een stem te geven.”
Wat zijn actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van (zaken)reizen?
“Tijdens de coronaperiode zijn we allemaal massaal overgestapt op online werken en vergaderen. Destijds dachten we dat zakelijk reizen zou afnemen, aangezien we makkelijk kunnen Zoomen en Teamen. Maar het tegendeel blijkt waar. We merken dat zakelijk reizen weer in opkomst is en dat mensen weer vaak op zakenreis gaan. Er wordt toch veel waarde gehecht aan elkaar persoonlijk ontmoeten. En daarnaast is soms fysieke aanwezigheid essentieel, bijvoorbeeld om producten te inspecteren die in het buitenland worden gemaakt. Maar dat mensen zo actief blijven in zakelijk reizen, hadden we niet verwacht. Daarnaast zien we een groeiende aandacht voor duurzaamheid. Zoals hoe je zo duurzaam mogelijk op reis kunt. Zelf zijn we binnen Reismedia ook veel bezig met duurzaamheid. Events pakken we op een zo duurzaam mogelijke manier aan. Onze hapjes en drankjes zoeken we heel zorgvuldig uit. Daarnaast is Reismedia vanaf 2024 volledig digitaal. We hebben nu nog een aantal magazines in print, maar dat gaat dus veranderen.”