Waarom we typefouten maken (en ons brein de schuldige is)
12 oktober 2021 
1 min. leestijd

Waarom we typefouten maken (en ons brein de schuldige is)

Je leest je e-mail nog even goed door. Yes, je bent zeker van je zaak. Verzenden maar.

En dan, net als-ie weg is, zie je ‘m. Die typefout.

Het gebeurt bij mij zeker niet alleen in e-mails, ook in artikelen die ik hopeloos vaak heb doorgelezen. ‘De mythe ontrafelt’, in een inleiding. Overkwam me twee keer. ‘Accountscontrole’ in plaats van ‘accountantscontrole’. Drie keer in één tekst. Ja, als ik het fout doe, dan ook goed fout. Ook medeklinkers verdwijnen bij mij regelmatig van het papier.

Hoe kan dat, ook al ben je nog zo zorgvuldig? Adem in, adem uit. Het overkomt ons allemaal en we mogen ons brein de schuld geven.

Typefouten komen vooral voor bij woorden die hetzelfde klinken, maar je anders schrijft. Dit heten ‘homofonen’, voor de taalliefhebbers. Bij werkwoorden kiezen we onbewust de schrijfwijze die het meeste voorkomt. Zoals ‘gebeurd’ en ‘gebeurt’. Of ‘bedoeld’ en ‘bedoelt’. De d-vorm komt veel meer voor. Daarom glipt bijvoorbeeld ‘hij bedoeld’ er zo sneaky snel doorheen.

Een tweede reden. Onze hersenen zijn gewend om dingen als een geheel te zien. Ook woorden. Kennen we de woorden goed, zoals in je eigen tekst, dan registeren je hersenen: ‘Oh, die ken ik en... doorrr’. We kijken naar het woordbeeld, niet naar de letters. Dan mis je dus die ene r of e.

Zorg dat je je brein slimmer af bent. Drie simpele tips:

 💡 Lees je tekst hardop voor. Bijkomend voordeel: je hoort ook meteen welke zinnen haperen en beter kunnen.
 💡 Print je tekst uit. Lees ‘m zelf door, want je brein reageert anders op papier dan op een scherm. Grote kans dat je alsnog die gênante uitglijder signaleert.
 💡 Of nog beter: vraag even een collega om mee te lezen.

PS En jouw ervaringen met 'beschamende' typo's zijn natuurlijk welkom in de comments!

Over Suzanne Geurts

Suzanne is leverancier van helderheid bij The Finest Lines. Maar je mag haar ook gewoon schrijfcoach, journalist en tekstschrijver noemen. Als schrijfcoach helpt ze office- en andere MarCom-professionals helder en creatiever te schrijven, zodat je met jouw teksten het hart van je publiek wint. Als freelance journalist en tekstschrijver heeft ze meer dan vijftien jaar ervaring bij toonaangevende bedrijven en media, zoals MT/Sprout, VNO-NCW, EY en Yoga Magazine. Meer over haar: www.finestlines.nl.