Maak jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!
11 mei 2021 
4 min. leestijd

Maak jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!

Klanten verwachten steeds meer van leveranciers en collega’s verwachten veel van hun teamgenoten. Onderscheidende kracht is essentieel, want daarmee maak je jezelf een waardevolle persoon om zaken mee te doen. En onderscheidend zijn vind je niet zozeer in het werk wat je doet, jij bent immers goed in wat je doet en dat verwachten mensen ook. Waar je het wel vindt? In aandacht. Échte aandacht. Van mens tot mens. Human2Human is het antwoord! Dat heb je zelf in de hand en het levert je meteen een hoge gunfactor op. 

Met de tips in een serie van drie artikelen leg je alvast een stevige basis om te floreren als managementassistent. Het grote voordeel: je zet ze intern in voor collega’s en je gebruikt ze net zo makkelijk om klanten te laten merken dat ze belangrijk voor jouw bedrijf zijn. Waar het in de kern om gaat is dat je kiest voor aandacht op momenten of met inhoud die iemand het niet verwacht. Dan val je op en maak je jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Interesse tonen gaat verder dan alleen weten wat iemand voor werk doet. Bovendien vertellen veel mensen graag als je hen vraagt naar wat hen bezig houdt of waar ze enthousiast over zijn. Vragen is hier de sleutel tot aandacht, want als je zelf alleen maar aan het woord bent kom je een stuk minder geïnteresseerd over. Juist het beter leren kennen van de persoon geeft een contact meer jeu. Dat hoeft natuurlijk niet heel privé te worden, je blijft zakelijke contacten van elkaar. Persoonlijke interesses – denk: huisdieren, muziek, sport – zijn meestal al een bron voor leuke gesprekken. En je hebt meteen aanknopingspunten voor spontane contactmomenten. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel leest waarvan je weet dat een collega of klant het interessant vindt, dan is het een kleine moeite om diegene te tippen. Maar dan moet je dus wel weten wat iemand aanspreekt. De tijd die je er in investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Jij weet meer over je collega’s en klanten en zij weten dat absoluut te waarderen.

Een geliefd persoon in jouw zakelijke netwerk zijn? Check dan deze tips: https://youtu.be/KcTTfy2NyAU.

Op de hoogte zijn van wat er intern speelt is een must om collega’s echte aandacht te geven. Ja, in sommige gevallen vang je al van alles op bij de koffieautomaat. Veel beter is het om wat vaker iets meer tijd voor elkaar te nemen. Nodig een collega die je nog niet zo goed kent of al lang niet hebt gesproken uit voor een lunchwandeling, plan in je werkweek steevast een half uur om bij iemand aan te schuiven met een kop thee of neem de tijd om te kijken wat iemand op social media post. Werp bijvoorbeeld een blik op LinkedIn om te zien wat voor updates iemand heeft geplaatst, en wat je aanspreekt like je meteen of je zet er een enthousiaste comment bij.

Dat zelfde geldt voor klanten waar jij direct contact mee hebt. Door je te verdiepen en te laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent, kies je ook vanuit jouw functie voor klantenbinding. Spreek je een klant dan hoor je al van alles. Daarnaast zijn er tal van andere manieren om je te verdiepen en de klant nog beter te leren kennen. Lees bijvoorbeeld de vakbladen of -websites van branches waar jouw bedrijf zich op richt. Stel een Google Alert in op klantnamen, zodat je meteen op de hoogte bent als een bedrijf iets bijzonders doet. En volg de bedrijfs- en persoonlijke accounts op social media. Ook hier geldt: laat iets van je horen of tip een collega en gun hem of haar de kans om de klant op positieve wijze aandacht te geven.

Dit artikel is geschreven door Daniëlle de Jonge. Zij is spreker, trainer en auteur van de bestsellers ‘Verleid de klant’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ en ‘Extreem klantgericht’. Voor BNR Nieuwsradio is zij host van Dé Klantenpodcast. Als expert in eigentijdse klantrelaties helpt zij professionals en ondernemers met onderscheidende klantgerichtheid en commercie. Meer over Daniëlle en tal van inspirerende artikelen vind je op www.danielledejonge.nl.


Wil jij jezelf blijven ontwikkelen door middel van blogs, e-learning en kennisdeling met vakgenoten? Meld je dan aan voor Clubp via deze link.