Aanpakken maar!

Van zijn hobby maakte hij zijn werk. Pepijn Louisse is eigenaar van Aanpakkers en heeft met zijn team de missie om het beste uit werkende mensen te halen. “Door de manier waarop er wordt leidinggegeven, gebrek aan aandacht voor wat er op de werkvloer leeft of een gebrekkige manier van communiceren, blijft veel potentie onbenut. Dat vind ik echt zonde”, stelt Pepijn. 

Wat pakken jullie aan met Aanpakkers?

“In organisaties bedenken ze vaak oplossingen voor een ander. Is er veel werkdruk? Dan bieden ze een cursus aan ‘hoe om te gaan met werkdruk’. Maar vaak gaat dit totaal voorbij aan wat mensen écht nodig hebben. Met Aanpakkers willen we hierbij helpen. Zorgen voor gezonde en blije medewerkers door te kijken welke pijnpunten men op de werkvloer ervaart en wat zij als mogelijke oplossingen zien. Momenteel helpen we verschillende soorten organisaties en doelgroepen. Denk aan monteurs, mensen in de zorg en ook assistants.”


Jullie willen het beste uit werkende mensen halen, waarom?

“Het leven is te kort en te leuk om werk te doen waar je niet blij van wordt of waar een onprettige sfeer hangt. Het is superbelangrijk om een fijne werksfeer te hebben, waarin je eerlijk kunt vertellen hoe je je voelt en waarbij je feedback durft te geven. En als je dat hebt, dan wordt je werk én je leven zoveel leuker. Dat gun ik iedereen.”

Aanpakkers richt zich ook veel op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Wat betekent dit voor jullie?

“Simpel gezegd gaat vitaliteit, net als duurzame inzetbaarheid, over plezier hebben in je werk. Fijn kunnen samenwerken. Grenzen kunnen aanvoelen en aangeven. Weet jij eigenlijk wel hoe jij in je vel zit? En minstens zo belangrijk: durf je dit aan te geven? Het gaat er om dat je werk doet wat voor jou nuttig voelt, waar je iets mee bijdraagt. Fit zijn in je hoofd en je lijf valt hier ook onder. Het kunnen creëren van rust na een drukke dag om ‘m af te sluiten.”

‘Iedereen dealt met zijn of haar eigen uitdagingen’
 

Hoe kunnen medewerkers en teams werken aan hun eigen duurzame inzetbaarheid? 

“Het belangrijkste is dat je inzicht krijgt in jezelf. Dat je weet hoe jij in je vel zit en weet of ontdekt wat voor jou wel of niet werkt. Geef jezelf een score van nul tot tien op de vijf pijlers van vitaliteit die ik net aangaf, zoals werkplezier en grenzen aangeven. Of stel jezelf de vraag hoe jouw ideale werkdag eruitziet. De volgende stap is om je collega’s en je leidinggevende bijvoorbeeld de kans en ruimte te bieden om hierover met je in gesprek te gaan. Het praten met elkaar en aangeven wat je lastig vindt of waar je mee zit, is heel goed voor de vitaliteit. Iedereen dealt met zijn of haar eigen uitdagingen. Alleen hoor je vaak weinig over. De mooiste momenten van je leven delen we massaal met elkaar in een maandagochtendmeeting of in een leuke post op LinkedIn of Instagram. Maar juist die andere kant, die mag er veel meer zijn.”

Zie je een rol voor assistants in het bevorderen van vitaliteit binnen een organisatie?
 
“Ja zeker, op meerdere manieren. Assistants zijn over het algemeen erg gericht op iedereen behalve zichzelf. Het ondersteunen en ontzorgen van een ander. De grootste winst voor hen ligt te behalen in het bewaken van hun eigen grenzen. Want nee, je hoeft niet altijd gelijk te gaan rennen als je manager dat vraagt. Daarnaast valt er ook wat te behalen voor organisaties. Assistants hebben een heel goed gevoel voor wat er leeft en speelt op de werkvloer. Maar meestal worden ze niet daarvoor ingezet. Directeuren en managers zouden vaker met hen om de tafel moeten gaan zitten. Vragen stellen als wat zij allemaal zien gebeuren binnen het team en wat ze daarmee kunnen doen.”

Hoe zouden assistants kunnen bijdragen aan het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving?

“Als assistant kun je de verbindende rol zijn tussen het managementteam en de medewerkers. Er zijn een paar belangrijke stappen die je kunt nemen om de vitaliteit te bevorderen. Allereerst moet het managementteam erkennen dat er een probleem is, zoals werkdruk. Ten tweede, stel het gevoel ontstaat dat werkdruk een thema is. Dan nodig je werknemers uit om hierover in gesprek te gaan. Vraag of zij inderdaad werkdruk ervaren, waar ze tegenaan lopen en wat de drie grootste knelpunten zijn. Dan maak je de volgende stap: het vragen naar mogelijke oplossingen aan de werknemers. Want dat weten zij immers veel beter dan iemand uit het managementteam of HR.”

Heb je zelf nog persoonlijke doelen?

“Momenteel ben ik veel bezig met minder doen en hebben, en daardoor meer genieten. Stoppen met proppen. Daarmee bedoel ik het hebben van minder spullen en een rustigere agenda, waardoor ik meer geniet van wat er op dat moment is. Ik geloof absoluut in een gezonde druk en lekker werken, maar wél op een gezonde manier. Zeker in een periode waarin burn-outs hoogtij vieren, denk ik dat dat heel belangrijk is.”