Jezelf zijn op het werk
09 augustus 2021 
5 min. leestijd

Jezelf zijn op het werk

Zo vaak hoor ik van managementondersteuners dat ze het moeilijk vinden om zichzelf te zijn op het werk. Maar als je niet jezelf bent heb je dus het gevoel dat je iets anders moet zijn. Hoe komt dat nu? Dit heeft te maken met verwachtingen en begint al bij de sollicitatie. Als je kijkt naar wat er allemaal wordt gevraagd bij een vacature. Je moet bijvoorbeeld een teamplayer zijn, stevig in je schoenen staan, flexibel zijn, etc. Er wordt zoveel van je gevraagd en dan denk je dat je daaraan moet voldoen. Er zijn namelijk maar weinig organisaties die aangeven ‘we willen vooral dat je jezelf bent’. Dus denk je dat je op je werk moet zijn zoals men wilt dat je bent.

Daarnaast kan het zijn dat je je niet veilig voelt bij een bepaalde persoon of meerdere personen op je werk. Zo is er altijd in iedere organisatie wel een collega of manager waar je voor werkt waar je jezelf niet bij kunt zijn. Wat je dan doet is jezelf (onbewust) beschermen en ga je je anders voordoen. Misschien ben je heel zachtaardig en doe je dan alsof je hard bent. Of misschien ben je gevoelig en doe je je voor als iemand die juist helemaal niet gevoelig is (zodat je niet meer gekwetst kunt worden).

‘Je anders voordoen dan je bent, is ontzettend vermoeiend’

Het niet jezelf zijn is ontzettend vermoeiend. Je bent dan namelijk continue aan het ‘acteren’ en speelt dus een rol. Waardoor je onzeker wordt en gaat twijfelen aan jezelf, want blijkbaar is het niet voldoende om jezelf te zijn. Je doet er alles aan om maar niet door de mand te vallen en dit alles vreet energie. Wat er daarnaast ook nog bij komt is dat je vaak privé ook te maken hebt met verwachtingen en je vervolgens verder gaat met je anders voor te doen. Je wilt tenslotte naast een goede werknemer toch ook een goede echtgenote/dochter/zus/vriendin zijn? Misschien heb je je al zo lang anders voorgedaan dat je niet eens meer weet wie je nu eigenlijk echt bent.

‘Luister naar de signalen van je lichaam’

Op mijn werk vonden ze het destijds belangrijk dat ik goed kon omgaan met stressvolle situaties. Tenminste dat is wat ik dacht dat de verwachting was van een goede secretaresse. Jarenlang was ik daarom bezig met aan de buitenkant vooral maar te laten zien dat ik stressbestendig was. Ik negeerde de signalen van mijn lichaam zoals iedere dag buikpijn, want van binnen voelde het alsof de stress mij aan het opeten was. Totdat ik op een gegeven moment niet langer meer zo kon doorgaan en ook klaar was met me te schamen voor het feit dat ik juist stressgevoelig ben. Dit toegeven aan mijn leidinggevende voelde als een enorme opluchting. Ik kon en mocht weer mezelf zijn en daardoor viel er een last van me af. Door hier open over te zijn, kon ik tenminste hulp vragen om te leren hoe ik beter kon omgaan met stress.

‘Kwetsbaar opstellen op een assertieve manier’

Ik merkte dat door me kwetsbaar op te stellen en eerlijk en open te zijn over mijn ‘tekortkomingen’, zoals ik dit destijds zelf noemde, de ander zich ook ging openstellen. Ik kon eindelijk de woorden uitspreken die al zo lang op mijn hart lagen, namelijk: ‘Het spijt me als ik de indruk heb gewekt dat ik stressbestendig ben, want ik ben juist stressgevoelig. Daarom wil ik je vragen of je mij kunt helpen met het beter om kunnen gaan met de stress en hoge werkdruk die ik ervaar’. Ik zei dit terwijl ik rechtop zat en sprak op een rustige toon maar met een goed stemvolume (niet te hard, maar zeker ook niet te zacht).  Daarbij bleef ik mijn gesprekspartner recht in de ogen aankijken. Op deze wijze stel je je namelijk wel kwetsbaar op, maar wel op een assertieve manier waardoor je juist krachtig overkomt. Er kwam toen een prachtig, open gesprek op gang waar ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor ben.

 Ik ben gaan inzien dat:

1. Je geen dingen van jezelf (of anderen) mag verwachten die niet haalbaar of realistisch zijn
2. Je eigenwaarde niet afhangt van wat je kan (je prestaties), maar van wie je bent.
3. Je niet ‘perfect’ bent zoals niemand dit is en we allemaal onze ‘imperfecties’ hebben.

‘Jouw wensen en verwachtingen zijn net zo belangrijk als deze van de ander’

Het is belangrijk dat je eens kijkt naar jouw eigen wensen en verwachtingen. We zijn namelijk steeds maar bezig met de wensen en verwachtingen van anderen dat we niet eens stil staan of ons bewust zijn van wat onze eigen wensen en verwachtingen zijn. De wensen van onszelf maken we dus ondergeschikt aan de wensen van anderen, terwijl deze net zo belangrijk zijn. Als je je steeds afstemt op anderen en wat zij willen raak je jezelf kwijt en wordt het alleen maar steeds lastiger om jezelf te zijn.

‘Gevoelens geven je richting’

Richt je aandacht regelmatig op dat wat er van binnen gebeurt in plaats van op wat er om je heen gebeurt. Vraag jezelf eens af hoe ben ik geworden wie ik nu ben? Daarvoor is het nodig om te voelen, want je gevoel vertelt je hoe het met je gaat en wat je te doen hebt om jezelf te kunnen zijn. Door mijn buikpijn niet langer meer te negeren kon ik me uitspreken en laten zien wie ik was met al mijn ‘imperfecties’. Waardoor ik open en eerlijk kon zijn als het gaat om wat ik nodig had, namelijk het kunnen omgaan met stress en werkdruk. Sta niet alleen het stil bij wat je voelt in onprettige situaties, maar zeker ook wat je voelt bij prettige situaties. Als je bijvoorbeeld met een bepaalde collega zeer prettig samenwerkt, sta ook dan eens stil bij hoe dit voelt. Dit kun je dan aangeven bij deze collega. Vertel deze persoon dan dat je het zo fijn vindt samenwerken met hem/haar.

Geef dus zeker ook voldoende aandacht aan fijne en prettige gevoelens.

Om jezelf te kunnen zijn is lef nodig om te doen wat hiervoor nodig is. Dat wil zeggen niet alleen het weten wat je eigen wensen en verwachtingen zijn, maar ook wat je het liefst verborgen wilt houden en dus graag zou willen wegstoppen in een kast met een groot slot eromheen. Dus wil je jezelf kunnen zijn op je werk? Haal dan het slot eraf, zodat je de persoon kunt laten zien die je bent met al je mooie eigenschappen, maar ook met je ‘imperfecties’ net als ieder ander mens.

Vanaf 2014 is Colinda Mertens opgeleid als trainer en professional coach. Sindsdien heeft zij al vele (directie)secretaresses en (management)assistentes begeleid naar het bieden van top!ondersteuning, terwijl ze toch op tijd naar huis kunnen. Zij stelt zich kwetsbaar op om haar kennis en ervaring te delen met haar cliënten. Daarin is zij anders dan de meeste coaches, omdat zij wél adviezen, antwoorden en voorbeelden geeft en graag haar ervaring inzet om cliënten te helpen. Kijk voor meer info op https://www.happyassistant.nl/.


Wil jij jezelf blijven ontwikkelen door middel van blogs, e-learning en kennisdeling met vakgenoten? Meld je dan aan voor Clubp via deze link.