Young professionals hebben de toekomst

Ze brengen vaak nieuwe ideeën en frisse perspectieven in, bedenken nieuwe oplossingen voor bestaande problemen en ze dragen bij aan de toekomstige productiviteit en welvaart van de samenleving. We spraken met zeven young professionals die allemaal één ding gemeen hebben: de liefde voor hun baan als assistant.  

De één rondde een specifieke opleiding als directiesecretaresse af met en heel duidelijk doel voor ogen: assistant worden. De ander volgde een totaal andere opleiding en rolde per toeval in het vak. Waarom kozen zij voor deze baan en hoe kijken zij naar het assistantvak? Wat kunnen zij leren van senior assistants en andersom? Hadden zijzelf vooroordelen over het vak en hoe reageert hun omgeving op hun job?

Yente Dupuis

Leeftijd: 23 jaar
Woonplaats: Oosterhout
Studeerde: HBO Ondernemerschap
Huidige functie: Freelance office manager
Ziet zichzelf over 5 jaar: Nog lekker aan het freelancen
Belangrijkste geleerde les is: Om risico's te durven nemen

“Als freelance assistant heb ik de afgelopen drie jaar veel ervaring opgedaan. Ik werkte als directiesecretaresse, management assistant en momenteel heb ik een opdracht als officemanager. Dit ligt mij ook het meest, want in deze rol heb ik veel inspraak én ben ik de ondersteunende factor. Voor mij the best of both worlds.

De stap naar freelancen was voor mij niet heel groot. Het ondernemersbloed zit echt in me. Op zeventienjarige leeftijd had ik het idee om een eigen damesmodewebshop op te richten en een dag later stond ik bij KvK en was mijn Label by Yedu een feit. Ik stopte al mijn spaargeld erin en het werd meteen een succes. Maar omdat ik het allemaal in m’n eentje deed en ik ernaast nog studeerde, werd het teveel. Ik kreeg er steeds minder energie van en besloot iets te gaan doen waar ik wél weer energie van kreeg. Sindsdien ben ik nooit meer gestopt met freelancen en ondernemen. In 2020 zocht ik een nieuwe uitdaging en ik wist niet zo goed wat ik wilde en wat bij mij past. Via familie kon ik aan de slag als freelance directiesecretaresse op Schiphol en dit was mijn eerste aanraking met het assistantvak. Toen deze opdracht afliep had ik gelukkig snel een nieuwe opdracht. Hier zat ik minder goed op mijn plek en begon ik ontzettend aan mezelf te twijfelen. Kan ik dit eigenlijk wel? Ben ik niet te jong? Voor mijn gevoel kon ik niet echt een band opbouwen met mijn tijdelijke collega’s. Maar algauw zat ik helemaal in de flow na een hele toffe opdracht bij Rijkswaterstaat als management assistant. Ik besefte dat de werkomgeving en het type bedrijf zó belangrijk is voor mijn werkgeluk.

Wat ik zo mooi vind aan het vak is dat mensen echt op je kunnen bouwen. Ik houd van ontzorgen, van aanpakken. Als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen van degene die je ondersteunt, mag je meedenken met projecten en heb je veel inspraak. Mensen om me heen hebben vaak een oordeel over mijn vak. Ze denken dat ik de vervelende klusjes oppak en een beetje ‘het slaafje’ ben. Al moet ik zeggen dat ik dit ook heb meegemaakt tijdens opdrachten. Dat opdrachtgevers me in gebiedende wijs aanspreken. Gelukkig merk ik als ik een nieuwe potentiële opdrachtgever ontmoet meteen of dit wat is of niet. Voor mij is het echt heel belangrijk dat we gelijk zijn aan elkaar. En er moet vanaf moment één een goede klik zijn, want als dat er niet is dan kom je nergens samen.

Ik heb als young professional de verandering van het assistantvak niet echt meegemaakt. Maar ik denk dat door de komst van corona en alle technologieën het vak veel digitaler is geworden en het werken op afstand daardoor ook meer genormaliseerd is. Ik ben opgegroeid met computers, mobieltjes en social media. Hierdoor kijk ik vaak met een andere blik naar het oplossen van problemen. Veel dingen kunnen tien keer sneller vind ik. Om me heen zie ik dat dat een verschil is tussen de jongere en oudere generatie. Van seniors kunnen wij als jongeren weer veel leren over bedrijfsculturen en hoe je je werk zo goed mogelijk uitvoert. De toekomst van het vak gaat denk ik alleen maar digitaler zijn, waardoor er meer ruimte is voor bijvoorbeeld het zijn van een sparringpartner. En mijn toekomst? Ik leef altijd erg in het moment en ik doe nu wat ik superleuk vind. Ik heb nog genoeg uitdaging en zie mezelf dit nog heel lang doen.”

Chimène de Penning

Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Goeree-Overflakkee
Studeerde: Directiesecretaresse
Huidige functie: Officemanager bij V&R
Ziet zichzelf over 5 jaar: Nog steeds haar werk met veel plezier en toewijding doen
Belangrijkste geleerde les is: Het goed leren kennen van zichzelf waardoor ze haar werk optimaal uitvoert

“Op mijn twintigste begon ik met werken als management assistant bij V&R. V&R geeft opleidingen, trainingen en advies omtrent crisismanagement, -beheersing en -communicatie. Sinds vier jaar werk ik hier in een andere functie, namelijk als officemanager. Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor de planning van de trainers en adviseurs. In mijn rol heb ik veel contact intern met mijn collega’s, maar ook met onze klanten. Naast de planning ben ik eigenlijk de go-to person voor veel verschillende zaken. Van het boeken van overnachtingen tot ondersteuning op het gebied van personeelszaken. Het is een hele diverse functie die zich blijft ontwikkelen en na bijna negen jaar zit ik hier nog steeds op mijn plek!

Toen ik begon met werken als assistant werkten hier twee andere collega-assistants. Het was ontzettend fijn dat zij er waren om mij het vak te leren. Maar ze leerden me vooral om mijn eigen draai aan het werk te geven. Na een tijdje stopten deze parttimers en heb ik een aantal jaar de hele ondersteuning zelf gedaan. Momenteel werk ik weer samen met een andere assistant en daar ben ik heel blij mee. We werken echt heel goed samen en vullen elkaar helemaal aan. Wat mijn werk nog leuker maakt, is de informele en warme organisatie. Hier is alles is bespreekbaar en dat merkte ik ook op persoonlijk vlak. Vorig jaar werd ik gediagnosticeerd met de ziekte van Crohn, een chronische darmziekte. Daarin zijn mijn collega’s en de directie zo meegaand en zie je dat het menselijke aspect naar voren komt bij V&R. Sinds augustus werk ik vier dagen in plaats van vijf en heb ik een betere werk-privébalans. Gelukkig houd ik het nu beter vol, want ik vind mijn werk erg leuk. Ik haal er echt voldoening uit. Een trainer of adviseur in zijn of haar kracht te zetten bij een klant, daarin kan ik het verschil maken.

Het grappige is dat ik sinds de middelbare school wist dat ik in dit vakgebied wilde werken door de positieve ervaringen die ik erover hoorde. Ik vind het heerlijk om mensen te ontzorgen en blij te maken. Je hebt een rol die echt van betekenis is voor een organisatie en collega’s. En het toevoegen van die betekenis heb je deels zelf in de hand. Een baan als assistant betekent niet dat je zit en wacht totdat er werk naar je toe komt, maar je moet ook zelf verantwoordelijkheid nemen. Doordat ik dit bewust doe mag ik meedenken over processen en werk ik mee in projecten. Momenteel denk ik mee in de optimalisatie van de planning binnen onze organisatie op zowel commercieel als menselijk vlak.

Bij V&R heb ik een gevoel van vertrouwen opgebouwd bij de collega’s. Ik hoor en zie veel en ik vind het belangrijk om rekening te houden met wat een collega aangeeft. Als bijvoorbeeld een trainer aangeeft dat-ie het geweldig vond om een training te geven bij een specifieke klant, dan onthoud ik dat en houd ik daar rekening mee bij het maken van de planning. Het luisteren naar collega’s zie ik als een grote toegevoegde waarde van assistants en ik doe dat met veel aandacht en plezier!”

Nicole Breunissen

Leeftijd: 23 jaar
Woonplaats: Zandvoort
Studeerde: Hotelmanagement
Huidige functie: Personal assistant bij Hilton
Ziet zichzelf over 5 jaar: Werkzaam als executive assistant
Belangrijkste geleerde les is: Om áltijd alles te checken

“Ik rolde per toeval in het assistantvak tijdens mijn studie Hotelmanagement. Mijn stage deed ik bij het Hilton Hotel als executive office trainee waar ik verantwoordelijk was voor guest relations, maar ook als personal assistant de general manager ondersteunde. Voordat ik aan mijn stage begon met nog geen enkele ervaring als assistant, had ik wel vooroordelen over het vak. Ik ging ervan uit dat het vak meer was weggelegd voor de wat oudere, ervaren professionals. Je moet iemand zo goed mogelijk ondersteunen waarbij ze wel een bepaald intelligentieniveau verwachten. Daarvoor moet je sterk in je schoenen staan.

Mijn blik veranderde door de bekende serie Suits. Hierin speelt actrice Donna de PA van hoofdrolspeler Harvey. Geweldig vond ik het hoe zij altijd alles wist! Ze hoefde Harvey maar aan te kijken en Donna wist precies wat er speelde. Die serie zorgde ervoor dat ik anders over het vak ging denken en dat ik dacht: dit wil ik ook! Dat na mijn stage een positie vrijkwam tot personal assistant was dus alsof het zo moest zijn en ik kreeg als negentienjarige de baan. Onder mijn verantwoordelijkheden vallen agenda- en e-mailbeheer,  het managen van projecten, zoals een kwaliteitsproject om onze kwaliteit te verbeteren, en het nauw samenwerken met de general manager om te kijken waar zijn prioriteiten liggen. Daarnaast werk ik ook veel mee aan liefdadigheidsprojecten zoals activiteiten die we organiseren voor ouderen en kinderen. Al die leuke events en activiteiten die ik organiseer hebben me positief verbaasd. Ik wist niet dat dit ook bij mijn werk hoorde!

Als assistant ben je een enorm belangrijke factor binnen het bedrijf. We zijn de verbinder en wij horen en zien bepaalde dingen en kunnen daar vervolgens op inspelen. Ik zie de assistant van nu als een leider, een assistant manager met verantwoordelijkheden. We zijn er niet alleen voor het notuleren, maar houden ons ook bezig met de strategie en het leiden van meetings bijvoorbeeld. Wat veel mensen en voornamelijk jongeren niet weten is dat je als assistant veel verantwoordelijkheden naar jezelf kan toetrekken. Je kunt zoveel meer van het vak maken dan enkel de ondersteunende factor zijn. Maar dit ligt wel volledig aan jezelf. Opstaan en laten zien wat je kan. Je kunt echt van toegevoegde waarde zijn, iemand die er altijd is voor degene die je ondersteunt en ervoor zorgen dat diegene zo goed mogelijk kan functioneren. Echt een team samen vormen. Dat is bijzonder en het mooie aan het vak.

Wij als young professionals komen uit een andere generatie dan de senior assistants. Misschien zijn wij iets ‘losser’, leergieriger en staan we meer open voor uitdagingen. Maar andersom kunnen wij ook veel leren van de oudere generatie. Wat ik bij de senior assistants zie is een bepaalde denkwijze en proactiviteit; het kijken vanuit verschillende perspectieven en scenario’s en altijd oplossingen aanbieden voor welk probleem dan ook. Of al stappen hebben ondernomen om het probleem op voorhand te voorkomen. Dat vind ik heel mooi om te zien. Het assistantvak is zó breed, van het ondersteunen van een individuele ondernemer tot een member van een board bij een heel groot bedrijf. Ik zie dus nog veel kansen voor mezelf in de toekomst.”

Lovan Weyer

Leeftijd: 32 jaar
Woonplaats: Sappemeer
Studeerde: HBO Bedrijfseconomie
Huidige functie: Administratieve support staff bij Bilfinger Tebodin
Ziet zichzelf over 5 jaar: Als executive assistant of als freelance VA
Belangrijkste geleerde les is: Dat ze meer kan dan ze denkt

“Na mijn studie HBO Bedrijfseconomie deed ik wat er verwacht wordt van elke net-afgestudeerde student: een baan zoeken in het vakgebied waarin je afstudeerde. Ik ging vol goede moed aan de slag als subsidieadviseur, maar merkte algauw dat ik hier niet gelukkig van werd. Ik besloot te stoppen en tijd voor mezelf te maken om na te denken wat ik nou écht wilde. Er was één periode waar ik iedere keer op terugkwam: mijn stage bij een autodealer op de administratieafdeling tijdens het derde jaar van mijn studie. Een onderdeel van deze stage was het ondersteunen van de telefoniste. Ik merkte dat ik de veelzijdigheid van deze baan en de verantwoordelijkheden superleuk vond. Zo ontstond mijn liefde voor het assistantvak per toeval. Ik besefte dat hier mijn hart ligt, in het ondersteunen en ontzorgen. Niet in achter een computer zitten met alleen maar rekenwerk. Dus begon ik drie jaar geleden als assistant en negeerde ik opmerkingen als: ‘Dat is toch zonde van je studie?’

Momenteel werk ik met heel veel plezier als administrative support staff bij Bilfinger Tebodin op het kantoor in Groningen. Een hele brede functie waar ik verantwoordelijk ben voor alle taken met betrekking tot receptie en secretariaat. Denk aan het bijhouden van verschillende mailboxen en het organiseren van vergaderingen. Ik regel HR-zaken waaronder dienstjubilea en alle aspecten rondom het in- en uitdiensttreden van mede-werkers.

Daarnaast ondersteun ik op verzoek meerdere managers. Omdat mijn werkplek centraal in het kantoor zit ben ik vaak het aanspreekpunt voor collega’s. Op het eerste gezicht verwacht niemand dat ik zóveel verantwoordelijkheden heb. Toen ik net begon in deze rol vroegen mensen me of ik dit als opstapje zag naar een ‘hogere’ of ‘betere’ functie. Uh, nee? Dit is een weloverwogen keuze en ik ben van plan om dit heel lang te doen. Dat het onder mijn niveau zou moeten zijn, ben ik het totaal niet mee eens.

Er wordt veel beroep gedaan op mijn organisatiesensitiviteit en integriteit. Als assistant moet je ook ICT-vaardig zijn. Technologie en tools zijn een groot onderdeel van onze functie. Van mij verwachten ze dat ik weet hoe Teams precies werkt en hoe we zo effectief mogelijk op afstand met elkaar kunnen vergaderen en samenwerken. Door alle nieuwe technologieën is het makkelijker om hybride te werken. Hierdoor kom je elkaar niet meer zo snel tegen op de werkvloer. Als assistant werk je met alle lagen binnen de organisatie en kun je daardoor echt de verbinder zijn. Ik probeer ervoor te zorgen dat iedereen betrokken blijft. Ook op afstand. Dat doe ik door het maken van nieuwsberichten bijvoorbeeld en onlangs maakte ik voor ons bedrijf nog een vlog. Compleet nieuw voor mij! Sinds dit jaar heb ik een zetel in de ondernemingsraad en heb ik medezeggenschap. Dit vind ik ontzettend leuk en is megaleerzaam! Het is ook heel mooi om te zien dat de ondernemingsraad ziet dat ik een bijzondere positie bekleed binnen de organisatie als assistant. Ik weet precies wat er speelt binnen de organisatie, zowel op medewerkers- als bestuursniveau. Een enorme verrijking in mijn functie!”

Laura Boshuisen

Leeftijd: 32 jaar
Woonplaats: Middenbeemster
Studeerde: Directiesecretaresse
Huidige functie: Personal assistant bij ING
Ziet zichzelf over 5 jaar: Haar huidige baan combineren met coaching
Belangrijkste geleerde les is: Om zichzelf onmisbaar te maken

“LinkedIn attendeerde mij een paar weken geleden op mijn zesjarige werkjubileum bij ING. Dat de tijd zo snel voorbijvliegt is alleen maar een goed teken. Ik groeide hier door van secretaresse naar personal assistant voor onze global HR director. Nieuw was dit vak niet voor mij. Op mijn zeventiende begon ik met werken als junior secretaresse nadat ik mijn opleiding Directiesecretaresse afrondde. Het plannen en organiseren, dat is waar ik goed in ben.

Het leuke is dat deze baan zo breed inzetbaar is. Je kunt bijna overal aan de slag; bij een advocatenkantoor tot in een ziekenhuis en afhankelijk van de branche waarin je werkt is je functie zo anders. Dat trok mij bij het maken van mijn studiekeuze erg aan. Maar toch had ik ook wel een beetje het stereotype beeld in mijn hoofd over secretaresses. Koffie halen, brieven typen en de telefoon aannemen. Ik moet zeggen dat toen ik mijn eerste stage volgde bij een kleine organisatie, dat het stereotype beeld werkelijkheid was. Eén van mijn opdrachten was om het archief, wat een grote schoenenkast was met duizenden documenten, te herorganiseren. Inmiddels zijn daar – gelukkig – mooie digitale systemen voor. Tijdens die stage werd het mij duidelijk dat ik graag bij een grote organisatie wilde werken omdat ik wist dat er meer uitdaging moest zijn dan alleen archiveren. Toen ik bij ING terechtkwam was dat voor mij een verademing.

Het grootste verschil met ons vak toen ik begon en nu is dat we tegenwoordig veel meer zeggenschap hebben. We mogen tegengas geven. Graag zelfs! Managers waarderen dat nu ook. We zijn een sparringpartner en klankbord voor de manager waarvoor je werkt. Ook een groot verschil is dat vroeger de band met diegene die je ondersteunde heel zakelijk was. Je besprak enkel de agenda en de taken die je moest uitvoeren. Met mijn manager nu kan ik echt lezen en schrijven. We zijn heel informeel en kennen elkaar op persoonlijk vlak goed. Hij kan binnen komen lopen en ik zie meteen dat er iets aan de hand is. Ik weet welke e-mails hem van zijn stuk brengen, ik zie wanneer er veel druk op hem ligt. Hierdoor kan ik veel beter dingen van hem wegnemen en op de situatie inspelen. Vroeger toen het zo zakelijk was kon dit veel minder omdat je er geen weet van had. Openheid van zaken en eerlijkheid is zo belangrijk in dit vakgebied. Mijn manager moet kunnen vertellen wat hij fijn of juist niet fijn vindt aan mij en andersom ook.

Mijn weerbaarheid die ik nu heb leerde ik van senior assistants. Ik leerde dat het oké is om op een juiste manier voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven. Andersom denk ik dat young professionals handiger zijn met digitaal werken. Puur omdat wij in een digitale omgeving zijn opgegroeid en vaak sneller handigheid daarin hebben.

Wat voor mij het vak zo leuk en uitdagend maakt is dat je het kan indelen naar jouw eigen interesses en behoeftes. Vind jij het bijvoorbeeld leuk om projecten op te pakken of organiseer je graag events? Dan kun je dat naar je toetrekken. Het is een kneedbaar en veelzijdig vak waarbij je moet meegaan met de tijd en de veranderingen die erbij komen kijken. Ook speelt informatiemanagement een grote rol. Dan bedoel ik niet alleen dat als afspraken uitvallen, dat je dit communiceert. Maar dat je de informatie die tot je komt filtert en beslist wat bruikbaar is voor jouw manager. Het fijne is dat mijn team mij ook ziet als een echte toevoeging.”

Chanéqua Margaret

Leeftijd: 30 jaar
Woonplaats: Amsterdam
Studeerde: HBO International Music Management
Huidige functie: Management assistant bij PwC
Ziet zichzelf over 5 jaar: In een functie als executive assistant
Belangrijkste geleerde les is: Om écht te luisteren

“Ik had nooit over een baan als assistant nagedacht totdat een vriendin van mij bij mij langskwam. Haar vertelde ik dat ik op zoek was naar een nieuwe baan en ik graag wat anders wilde dan de banen in hospitality en de eventwereld die ik heb gehad. Zij werkte op dat moment nog bij PwC als assistant en ze zei dat ze mij wel ziet doen wat zij deed. Haar plek kwam vrij en hoewel ik geen ervaring had als assistant besloot ik te solliciteren. And I got the job!

Als assistant kun je de hard skills aanleren, maar de soft skills als vooruitdenken, structuur aanbrengen en verbinding leggen moet wel een beetje van nature in je zitten. Nu ik ruim twee jaar werk als assistant besef ik dat ik een verkeerd beeld over het vak had. Ik dacht dat het vak heel servicegericht en ondersteunend was, zoals je altijd ziet in films en in de media. Maar dit komt totaal niet overeen met de werkelijkheid, want ik heb veel meer zeggenschap en inbreng dan mijn idee was. Het grappige is dat mensen niet zo goed doorhebben wat wij als assistants doen en waar wij voor staan. Maar zijn wij er een dag niet? Dan kan ik je vertellen dat die dag niet zo smooth loopt als normaal. In mijn functie ondersteun ik de dagelijkse planning voor vier verschillende partners en directors, ben ik verantwoordelijk voor agendamanagement en onderhoud ik effectief contact met interne afdelingen en externe organisaties. Verder denk ik mee over constante verbetering op de werkplek.

Het leuke aan mijn werk is dat de samenwerking met de partners en directors die ik ondersteun heel informeel is. Ik weet alles - nou ja, bijna alles - in ieder geval de relevante zaken uit hun privéleven zodat ik daar rekening mee kan houden. Ik vind het heel mooi om te zien dat de partners en directors zich zo openstellen naar mij en kwetsbaar durven te zijn. Ze vertrouwen me volledig, wat mij een heel fijn gevoel geeft en waardoor ik de beste ondersteuning kan bieden.

Binnen PwC werken er veel meer assistants, jong en oud, ervaren en onervaren. Dat is voor young professionals zoals ik een hele mooie kans om te leren en tips te krijgen van andere assistants die al langer in het vak zitten. En wat de senior assistants kunnen leren van young professionals? Cliché misschien, maar toch wel het stukje digitalisering. Wij zijn opgegroeid met technologie. Maar ook zouden ze misschien kunnen leren van onze frisse blik. Omdat senior assistants al zoveel ervaring hebben, doen ze soms dingen nog altijd op dezelfde manier als vroeger. Terwijl het juist goed kan zijn om te kijken naar nieuwe mogelijkheden en wat je daarvan kunt leren om bijvoorbeeld je werk efficiënter of leuker kunt maken. Er valt nog zoveel te leren in ons vak en ik ben nog lang niet uitgekeken. Inmiddels ben ik gepromoveerd tot personal assistant van onze Global Real Estate Tax Leader en ik hoop in de toekomst door te groeien naar executive assistant.”

Annick van Kuijk

Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Tilburg
Studeerde: Management toerisme
Huidige functie: Freelance executive assistant
Ziet zichzelf over 5 jaar: In dezelfde functie maar met nog meer kennis en expertise
Belangrijkste geleerde les is: Om te streven naar haar eigen geluk

“Assistant worden? Dat had ik nooit in mijn vooruitzicht. Ik studeerde management toerisme en wilde uiteindelijk graag naar het buitenland. Na mijn studie begon ik met werken in de evenementenbranche als product manager assistant. Zo kwam ik terecht in de wereld van het ondersteunende vakgebied. Tijdens de kleine side step die ik daarna maakte als product manager bij een groot schoenenbedrijf merkte ik dat ik het ondersteunende vakgebied miste. Ik ben heel organisatorisch en vind het heerlijk om structuur aan te brengen. Mijn doel was om bij een grote multinational binnen te komen als assistant. Zo gezegd zo gedaan, want op tweeëntwintig jarige leeftijd kon ik beginnen bij ASML. In deze periode heb ik het assistantvak onder de knie gekregen, deed ik aanzienlijke ervaring op en ben ik zowel professioneel als persoonlijk gegroeid. De senior assistants bij ASML leerden mij alle do’s en don’ts: hoe ga je om met verschillende type mensen en hoe benader je klanten en stakeholders? Maar ook gaven ze mij tips in hoe ik feedback kan geven en ontvangen, en hoe ik het best vooruit kan denken in mijn werk.

Sinds 2022 werk ik voor mezelf als freelance executive assistant. Mijn verantwoordelijkheden zijn heel uiteenlopend. Van de standaardtaken van agendabeheer, reizen plannen en declaraties verwerken tot het maken van een jaarkalender. Vroeger wist ik niet precies wat het vak inhield. Zo had ik geen idee dat je extra projecten kunt krijgen waar je project lead voor kan zijn, dat je de verantwoordelijkheid hebt over budgetten en dat je kan werken aan het verbeteren van de efficiëntie binnen een organisatie. Al vrij snel leerde ik dat het veel meer inhoudt dan het traditionele beeld wat er nog altijd heerst over assistants. Jammer dat niet iedereen dat ziet. Wanneer ik aan mensen vertel dat ik werk als executive assistant merk ik dat er bepaalde stereotypen verbonden zijn aan het vak. Maar wat bijna niemand weet of verwacht is dat ik in mijn rol fungeer als sparringpartner en rechterhand van topmannen en -vrouwen van grote coöperaties.

De verandering van secretaresse naar assistant maakte ik niet zozeer mee. Wel merk ik dat ons vakgebied altijd in ontwikkeling is en blijft. Toen ik als junior startte, zag ik dat de seniors altijd bleven leren en op de hoogte waren van de nieuwste tooling en processen. Ik zie wel verschil in de verhoogde zelfstandigheid van asisstants. In het verleden kregen assistants eenvoudigweg een opdracht van de directie die ze vervolgens zonder verdere vragen uitvoerden. Tegenwoordig, en met name op C-niveau, verwachten ze van assistants dat ze proactief handelen. Executives die ik ondersteun verwachten van mij dat ik met ze meedenk en indien nodig tegengas geef. De combinatie van een assistant én ondernemer zijn zie ik als heel waardevol. Ik werk met ondernemers en doordat ik zelf weet wat ondernemerschap inhoudt en welke risico’s daarbij horen kan ik een goede gesprekspartner zijn. Ik heb altijd een bredere visie gehad die de oprichting van mijn eigen bedrijf omvat. Ik wil blijven groeien als executive assistant en een strategisch business partner worden. Daarnaast droom ik ervan om mijn bedrijf verder uit te breiden met andere getalenteerde assistants om hen te introduceren binnen bedrijven in mijn netwerk.”